IMG_1005Hade så många smultron ute i landet så jag bestämde mig för att göra muffins av dem, tog med lite vita vinbär in också:)
Jag har ett recept på muffins i sju sorters kakor som jag tycker mycket om och jag slog upp min bok och hittade receptet men de hade ändrat på det! Det är nämligen så att jag har en nyare version av boken… fram med telefon och ringa mamma för att be om det gamla receptet. Fast jag ska pröva det som finns i den nya boken också, nån gång.
Jag har också konstaterat att jag är i stort behov av en muffinsplåt! Jag har alltid bakat med det när jag bodde hemma men inte liksom införskaffat mig en egen än. Och jag blir så sur när muffinsarna flyter ut, och trots att jag fick använda mid av det idag så förespråkar jag inte dubbla formar – det är slöseri med både mina och naturens resurser.

Här har ni iallafall receptet, den gamla versionen.

12 – 15stIMG_1004

125g  smör
2dl  socker
2  ägg
1tsk  vaniljsocker
2tsk  bakpulver
4½dl  mjöl
1dl  mjölk
½dl  grädde
Frukt eller bär av valfri sort

Sätt ugnen på 200´C
Rör smör och socker smidigt. Rör i äggen ett i taget. Blanda alla torra ingredienser och häll i dem i smeten varvat med vätskan. Hacka ev. frukt och bär grovt och vänd försiktigt ner dem i smeten. Smeten blir väldigt tjock och det lättaste är att klicka ut i muffinsformar med hjälp av två skedar. Grädda mitt i ugnen cirka 15min, låt svalna under bakduk för extra saftighet.

– Lycka till
ps. de blir väldigt mastiga^.^ ds.

