Jag har lyckats finna tid att ta mig igenom denna bok i sommar och jag har också sett filmerna som är baserade på boken.

Boken är helt fantastik, den måste bara läsas! Bakside-texten och handlingen (en man som bygger en katedral) verkar rätt tråkig men jag lovar att den är långt ifrån tråkig när man börjar läsa. Där finns kärlek, drama, intriger, historia och arkitektur i en härlig blandning.

Jag är en ganska godtrogen person med ett stort och gott hjärta, det krävs mycket för att få mig riktigt arg. Och trots att jag läst många böcker med mördare, psykopater och misshandlare har ingen författare fått mig att avsky eller hata någon av dessa karaktärer – inte förrän Ken Follet skriver om William Hamleigh i sin bok Svärdet och Spiran. Alla de känslor som vällt upp inom mig när jag läst om honom, det är helt otroligt hur det kan bli så. Fast en riklig fantasi har jag ju alltid haft:)

Så vidare till filmen. Den är bra men väldigt blek i jämförelse med boken. Jag vet att man aldrig kan göra en bok rättvisa på film (av någon konstig anledning) men i den här filmen har de ändrat mycket från själva storyn och vissa karaktärer är inte alls samma som i boken – till exempel ovannämnda William som i filmen verkar mer som en liten “oskyldig” och sorgsen marionett istället för den råa och ondskefull uppsåtsmakare han är i boken.

Summa summarum:
Filmen är bra,
Boken är fantastisk och måste läsas

