Wow, nu snöar det! Som jag har längtatLer 
Men inlägget skulle faktiskt handla om en helt annat försmak av julen, nämligen på bakfronten.

Igår bakade jag pepparkakor och chokladbiskvier och gjorde tre upptäckter som jag tänkte dela med mig till världen.IMG_1141

 

1. Det går alldeles utmärkt att frysa in
pepparkaksdeg (hade lite över förra året och frös in
det som ett litet prov)

 

IMG_1145

2. Det går inte att hälla karamellfärg i smält choklad!
Resultatet blir någon fudge-liknande sörja?

 

 

3. Detta var en idé jag fick för ett tag sedan i skolan när vi pratade om olika kakor och bakverk. Sagt och gjort så prövade jag detta igår och det blev faktiskt inte helt dumt!

Chokladbiskvier – Christmas style                              
                                                                              ca 15st
                                                                                    2250      

100g Mandel
2 Äggvitor
1½dl Socker

150g Smör
2dl Marsánkräm
2msk Florsocker
1msk Vaniljsocker
1msk Kakao
1påse Saffran

200g Mörk blockchoklad
en klick smör

Sätt på ugnen och klä en plåt med bakplåtspapper.
Skålla, skala och mal mandeln och blanda med sockret. Vispa äggvitor (lätt) och vänd sedan ner mandel/sockerblandningen. Klicka ut lagom stora rundlar på pappret och låt få fin färg i mitten av ugnen, cirka 8min.

Ta ut kakorna ur ugnen och lossa försiktigt från pappret medan de fortfarande är lite varma. Låt sedan svalna.

Gör marsánkrämen. Vispa smöret mjukt och blanda sedan i lite av marsánkräm åt gången. Sikta i kakao, florsocker och vaniljsockret samt häll i saffran och blanda väl. Bredkrämen lite toppigt på kakorna och ställ sedan i frysen medan du förbereder chokladen.

Smält choklad och en klick smör över vattenbad. Antingen kan man doppa kakorna i chokladen eller så fungerar det också bra att ösa ut en klick choklad i mitten och kakan och sedan bre ut den med hjälp av en sked. Ställ sedan kallt igen och stoppa kakorna i en burk. Förvara i frys eller kyl.

– Lycka till!
ps. jag föredrar att baka med mandlar men det går att byta ut botten mot  150g finriven mandelmassa och ½äggvita.

                                                                   

IMG_1137

Den här bilden på busiga katten får avsluta:)

