Läste några rader ur bondepraktikan i december… Om månen var ny på jul skulle nästkommande år bli ett jättebra år. Nymåne var det den 25e december så på den punkten får vi hoppas att de gamle och vise på den tiden har rätt omLer Vad jag däremot hoppas att de inte har rätt om är vädret, vädret i dagarna mellan jul och trettondagsjul skulle nämligen symbolisera vädret resten av året (alltså 25 decembers väder är samma väder som det blir i januari). Ja och det har ju inte varit särskilt upplyftande väderlek hittills…

Jag har många förhoppningar för 2012, en del av dem lite hemlig tills vidare, Men det känns som om det har potential till att bli ett sjudundrande bra år!

ETT nyårs löfte har jag givit mig själv: Januari skall vara helt fri från snacks, godis, choklad och kakor. Kakmonster som jag är kommer inte det här bli världens lättaste ska jag säga! Men jag har bestämt mig för att jag måste klara det! ½ dag redan gjord;)

 

Vill också passa på att dela med mig av ett gammalt recept till er som inte lagt samma löfte som jag. Det har funnits i släkten i minst 3 generationer, kanske fler? Brukar alltid baka den till jul/nyår för den blir riktigt saftig och har lång hållbarhet. Som sagt är det ett gammalt recept med kaffekoppar som måttstock! Charmigt tycker jag men det kräver ju lite mer experimenterande för at få till den perfekta mängden. Håll till godo:)

Björnkaka                                                                   1500 – 1750 C

75g Smör
2 Ägg
2kkp Socker
2kkp Mjöl
1kkp Mjölk
2tsk Bakpulver
2tsk Kanel
1tsk Kardemumma (hel)
2tsk Kanel

Sätt på ugnen, smörj och bröa en sockerkakasform. Smält smöret och stöt kardemumma kärnorna i en mortel.
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i de torra ingredienserna växelvis med mjölken. Häll sist i den avsvalnade smöret.
Grädda i nedre delen av ugnen cirka 40min.

Håll ett öga på kakan i ugnen, det gör inget om den fortfarande är något kladdig i mitten, desto godare blir den faktiskt än om den är helt genomgräddad – tänk banankaka i konsistensen:)
   – Lycka till !

