Yes! Jag gjorde det! En hel månad utan godis, kakor, snacks, glass och liknande.
Visst har det funnits dagar då det vart svårt och jättekul var det inte att sitta i soffan och fredagsmysa med en näve nötter istället för en näve godis men på det stora hela har det gått mycket lättare än förväntat.

Helt otroligt vad tankens kraft kan göra, jag hade verkligen bestämt mig för att lyckas denna gången (har försökt mig på det här ett antal gånger tidigare och klarat allt från 1 dag till 5…).

Jag hade nog egentligen kunnat fortsätta hur länge som heslt, när man väl har passerat en viss gräns var det inga som helst problem! I slutet av månaden blev jag erbjuden kladdkaka med polkagrädde, chokladrutor på rasten i skolan, bullmys med älsklingen på lördagnatten och tackade utan vidare nej, kastade knappt ens suktande blickar;) Lite som att komma in i andra andningen på nåt sätt.

Men jag ska inte fortsätta på samma strikta linje, är inte riktigt lika motiverad. Men jag ska inte falla in i dåligt mönster igen heller. Helst bara vid speciella tillfällen eller max en gång i veckan får det bli. Firade dock in min bedrift med Silvia kakor igår;)

Silviakakor                                                                                                                       30st
225°C

4 Ägg
4 dl Socker
4 dl Mjöl

2 dl kallt Vatten
2 tsk Bakpulver

150g Smör
1½ dl Socker
2 Ägggulor
2 tsk Vanlijsocker

Kokos

Sätt på ugnen. Smöra och bröa en långpanna. Vispa ägg och socker riktigt pösigt och rör sedan i mjöl, bakpulver och vatten. Grädda mitt i ugnen.

Sjud alla ingredienserna till glasyren en liten stund medan kakan står och svalnar. Bred ut krämen på kakan och strö över kokos. Skär i rutor när glasyren stelnat.

Glasyren kan vara lite knepig tycker jg, antingen lyckas jag få den lite för välsjuden och så blir den lite mer ”genomskinlig” än vad jag vill, eller så har jag den för kort tid på spisen och då är risken att den blir lite kristallig eftersom sockret inte hunnit smälta. Men oroa er inte om ni upplever samma svårigheter, smaken är ändå helt perfekt!

 – Lycka till!

ps. av de överblivna äggvitorna gör ni såklart maränger eller de här goda småkakorna. ds.
