102_3898Lite senare än förväntat men nu har jag iallafall bakat och smakat det där receptet som höll mig vaken en natt. Och ja den var god!

Pajen dekorerades med jordgubbar som faktiskt smakade helt okej trots att det inte är säsong och delades med mamma och pappa. Jag hade gjort den dagen innan och fick lite smet över, det blev en lyxig efterrätt för två i cocktailglas på fredagskvällen ackompanjerat av levande ljus och kärleken ❤
Några tips innan vi börjar:
*smörja formen rikligt och noggrant!
*som icke kaffedrickare tyckte jag att det var aningens för stark kaffesmak medan kaffedrickarna däremot kände ingenting. Så det kan ni ju ha i åtanke och justera där efter. Det går ju också att byta ut mot andra smaksättningar som apelsinjuice, pepparmyntsolja, hallonsaft, likör…osv
* smeten blir mycket lösare än förväntat. (jag trodde ett tag att jag misslyckats)
*utbudet av chokladkex är ju inte så jättestort i Sverige… Jag använde mig av ballerina kladdkaka med ett lyckat resultat. att baka egna kex, typ chokladsnittar borde funkar bra också men det kanske behövs lite mer olja då.

French Silk Pie                                                                                                                8-10 bitar
225
0

1paket chokladkex
100g torkade dadlar
2msk vatten
1msk olja

2msk kaffe
1½tsk gelatinpulver
1ägg
½kkp mjölk (1,2dl)
3msk farinsocker
1/3kkp kakao (0,8dl)

50g mörk (bak)choklad
1½tsk vaniljsocker

2 äggvitor
½tsk pressad citron
5msk farinsocker

Sätt på ungen och smöra en pajform rikligt. Hacka dadlar och grovdela kexen, mixa sedan tillsammans med oljan till en smulig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut massan i formen och grädda i ugnen cirka 10min. Ta ut och låt svalna.

Blanda kaffe och gelatinpulver, låt dra. Hacka chokladen. Värm gelatinet tillsamman med ägg, mjölk, farinsocker och kakao. Det ska ej sjuda! Dra av från värmen och rör i choklad och vaniljsocker.

Vispa äggvitorna med citronjuice till ett hårt skum. Häll  i 1msk av sockret i taget och vispa blankt. Blanda i ¼ av äggvitorna i chokladsmeten och vänd sedan ner chokladsmeten försiktigt i resten av äggvitorna. Slå smeten i pajformen och ställ i kylskåp minst 3h för att stelna.

102_3881102_3886
Äggvitorna när de är klara, det tog låååång                   Färdig! Servera med en klick grädde.
tid att vispa bort alla sockerkristaller.

– Enjoy!

