Bakade i veckan en paj till fikat på ridningen, den blev en hel del över så resterna delades men arbetskollegorna som jag nu inte kommer träffa på flera månader på grund av det nya jobbet. Riktigt smaskigt gott var det iallafall och högtiden till ära så dekorerades den med påskgodis:)

Mississippi Pie                                                                                                              10-14port
                                                                                                                                                 1900C

5 dl MjölIMG_1406
2 msk Kakao
12/dl Smör (cirka 110g)
2 msk Socker
2 msk Vatten

1 3/4 dl Smör (cirka 115g)
6 dl Farinsocker
4 ägg
4 msk Kakao
150g Mörk Blockchoklad
3 dl Kaffegrädde (eller 1dl grädde och 2dl mjölk)

1-3dl Grädde
Chokladspån


Sätt på ugnen, smörj en form med  höga kanter. Sikta ner kakao i mjölet och mixa/mosa sedan i smöret till en smulig deg. Rör i sockret och tillsätt det kalla vatten tills degen går ihop. Tryck ut degen i pajformen och klä sedan med folie inuti pajskalet. Grädda mitt i ugnen cirka 15 min, dra sedan bort folie och grädda ytterligare 10min. Ta ut och sänk värmen till 1600C

Rör smör och farinsocker mjukt. Knäck äggen i en separat skål och sikta nr kakaon, vispa lätt. häll successivt ner äggvispet i smöret under omrörning. Smält chokladen och häll i den och grädden i smeten. Häll smeten i pajformen och grädda i ugnen cirka 45min tills fyllningen stannat.

Låt pajen kallna.  Vispa grädden och bred över pajen. Hyvla över chokladspån med hjälp av en potatisskalare eller osthyvel.

– Lycka till 🙂

