Ett inlägget fyllt med härliga rosa bilder – månaden till ära!
Som jag tidigare skrev så har jag aldrig vågat pröva kakor med rödbetor än, men nu var det dags. Provsmakat har jag ännu inte hunnit med:)
Egentligen var det ett annat frosting recpet till de här cupcakesen. Men jag ville pröva deras frostingrecept som de brukar använda, som sagt så vart jag inte helt överförtjust i frostingen heller men ger er båda recpetet här ändå så får vi själva avgöra. Det blev också lite över så man kanske kan minska mängden något.

Rödbetscupcakes                                                               12-20st
.                                              200°C
Muffins
300g Delikatessröbetor
3 Ägg
2dl Olja
3¼dl Vetemjöl
1dl Kakao
1tsk Vaniljsocker
1½tsk Bakpulver
½tsk Kanel
½tsk Salt
2¾dl Socker

Glasyr
alt1

8¼dl Florsocker
150g Smör, rumstempererat
½tsk Vaniljsocker
½dl Mjölk
(ev. 100g Philadelphia)

alt2
10dl Florsocker
100g Smör, rumstempererat
250g Philadelphia

Ta på dig ett förkläde och sätt ugnen på 200ºC.
Skölj och skala rödbetorna. Koka dem sedan i 20-30 minuter tills de känns lite mjuka. OM du vill färga din glasyr så kan du spara några droppar av kokvattnet att färga med. Sikta under tiden vetemjöl, kakao, vaniljsocker, bakpulver salt och kanel. Vänd försiktigt ner sockret.

Lägg rödbetorna i en matberedare och kör dem till en puré. Arbeta sedan in äggen grundligt ett i taget. Låt matberedaren vara igång när du tillsatt det sista ägget och börja pytsa i oljan, lite i taget, tills allt är blandat.

Rör ner rödbetssmeten i de torra ingredienserna i omgångar. Första omgångarna kan det vara bra att bara röra manuellt med elvispen så att inte alla torra ingredienser flyger sin väg ;o)
Men sen går det bra att vispa med elvispen.

Klä en muffinsplåt, eller två, med formar och fyll dem till 2/3 med smet. Grädda sedan mitt i ugnen cirka 15min.

Låt muffinsen svalna helt och förbered sedan glasyren.
Alternativ 1 och 2 börjar på samma vis: Använd en elvisp för att vispa ihop florsocker(plus eventuellt vanlijsocker) och smör på låg hastighet tills allt smör är ”upplöst”. Men blandningen kommer fortfarande att vara pudrig (se bild). För alternativ 2 (originalet, inte den jag gjorde) tillsätter du sedan philadelphiaosten och ökar till hög hastighet och vispar till en slät och fluffig glasyr. För alternativ 1 tillsätter du istället mjölken och vispar på hög hastighet tills den är slät och fluffig, tillsätt därefter vid behov 100g Phiadelphia (mitt eget påhitt). 

Bred ut glasyren snyggt på muffinsen, eller använd en spritspåse. Dekorera fint och servera:)

