Etiketter

Jag bakar faktiskt inte småkakor så ofta, men det händer.
Och under en lång,lång tid har jag vart ute efter det perfekta chocolate chip cookie receptet. Så att kakorna blir så där lagom krispiga, inte sega. Torra fast ändå smöriga. Jag vill ha dem som när man köper de dyra cookiesarna i butiken, fast utan alla E-nr och andra tillsatser såklart. Helt nöjd är jag inte än, men har kommit en bit på väg iaf. Här har ni det senaste receptet:

Chocolate chip cookie                                                                    175º
  .                                  .                                                              24st

50g Smör
1¼dl Socker
1 Ägg
4dl Vetemjöl
½tsk Bikarbonat
½tsk Vaniljsocker
½tsk pressad Citron
100-150g Choklad (och/eller nötter) i valfri kombination

Sätt på ugnen och klä två plåtar med bakplåtspapper. Hacka chokladen (och ev. nötterna).

20130112_15552020130112_15565520130112_155913Jag har utarbetat en teknik där jag delar chokladen på mitten på längden och sedan hackar jag den diagonalt. Tycker det är lättare på nåt vis.

Vispa smör och socker mjukt med elvispens degkrokar.20130112_161149
Tillsätt ägget och den pressade citronen och vispa ihop väl. –>

Sikta mjöl, bikarbonat och vaniljsocker och blanda i det i äggvispet i omgångar. Häll i chokladen/nötterna och kör med degkrokarna en bra stund tills degen går ihop till en stor boll. eventuellt får du använda händerna och nypa ihop det sista om inte elvispen orkar.

Sätt plastfolie på bunken och låt degen vila i kylskåp 30 minuter. Bryt av små bitar av degen och forma bollar. Lägg dem på plåtarna och platta till med en sked.

20130112_16574920130112_171538

Grädda mitt i ugnen cirka 13 minuter tills de är svagt gyllen bruna. Dra av pappret från plåten och låt kakorna svalna (de kan bli för hårda i botten om de ligger kvar på den varma plåten).

Servera med en stor kopp varm choklad:)

-vänster: tranbärskakor- höger: chocolate chip cookie

-vänster: tranbärskakor
– höger: chocolate chip cookie

