Ville ta till vara på mina vinbär, men de var för få för att göra saft av. Så då slängde jag ihop den här smaskiga kakan istället. Jag föredrar vita vänbär men antar att du själv kan välja dina favoriter. Jag blandade in några svarta vinbär och några smultron för lite färggrannare kaka:)

Vinbärskaka                                                                      175°
.                                                                              10-12 port

100g Smör
1¼dl Socker
100g Mandelmassa
2 Ägg
2½ Mjöl
1tsk Bakpulver
75g Vit chokladVinbärskaka

200-250g Vinbär
1dl (Jordgubbs-) saft
1msk Kallt vatten
1tsk Gelatinpulver
Florsocker

Sätt på ugnen. Smörja och bröa en springform. Hacka den vita chokladen.
Vispa smör och socker mjukt. Riv ner mandelmassan fint i smöret. Vispa en stund till. vispa i äggen ett i taget. Blanda i mjöl, bakpulver och den hackade chokladen.
Häll smeten i formen och dra försiktigt ut den. Grädda mitt i ugnen cirka 15 min.

Ta ut kakan och dra försiktigt med slickepotten i mitten av kakan så en liten kant bildas runt hela kakan. (Då hålls bären och gelén lättare på plats)
102_4392

 

 

 

 

 

 

Gör gelén genom att värma den koncentrerade saften. Låt gelatinen svälla 5 minuter i vattnet. rör i gelatinet i saften och rör tills den smälter. Låt gelén svalna så att blir något trög flytande.

Ös upp vinbär i mitten av kakan och skeda över gelén. Dekorera med vinbärsblad och pudra över florsocker. Servera med lättvispad grädde.
102_4399

 

 

 

 

~Enjoy! 

