Någon gång i slutet av förra vintern, tror jag att det var, så började vi (läs jag) med ett nytt renoveringsprojekt i ena sovrummet på övervåningen. Jag rev tapeter, först med en brinnande iver – men allt eftersom jobbet blev allt mer digert desto mer sinade lusten och kraften. Sedan fick sambon ett ryck och bar ut alla möbler därifrån in till det nyrenoverade rummet vilket resulterade i att det blev smått belamrat! Jag var sådär nöjd med den lösningen men bestämde mig för att iallafall ta tillfället i akt och passa på att måla taket. Sagt och gjort.

Sedan dröjde det en tid innan vi startade nästa delmoment vilket innebar att såga hål i väggen och bygga en garderob över trappan som ansluter till hålet i väggen. Allt detta ordnas med hjälp av gode far<3. Yttersidan av garderoben blev klädd med gips men sedan avstannade bygget ytterligare någon månad eller så.

Mot slutet av sommaren och början av hösten var det en sån tryckande känsla över hela huset. Jag och kärleken kokade över och var i luven på varandra, ofta… Så var vi iväg en sväng till IKEA och köpte en ny tv-bänk. Den nya var mycket mindre och vi ställde den snett i hörnet istället för mitt framför soffan. Och vips så hade vi ett helt nytt vardagsrum, med mer ljus, mer plats och mer… andrum – för alla. Stämningen lättades upp avsevärt.

Efter detta fick jag ett ryck och klädde insidan av garderoben! Under november/december har jag sedan målat och slipat och spacklat både i rummet och garderoben litet titt som tätt när andan fallit på. Sedan gick ytterligare en liten tid innan vi äntligen fick fart på oss båda att börja tapetsera och lägga golv. Vi blev klara i förrgår:) Sedan åkte vi och köpte en ny fin taklampa till rummet och installerade. Listerna är inte uppspikade än, och därför inte heller gardinstången. Men jag var ändå bara tvungen att lite provisoriskt hänga upp gardiner. Sedan flyttade vi in möblerna igen. Och så fint det blev ❤

Vi passade samtidigt på att slänga ut Tosses pall i vardagsrummet och ersätta den med den lite större pallen med förvaring som vi haft uppe i arbetsrummet. Allt detta resulterade återigen i mer plats och rum och delvis ljus i både vardagsrummet, arbetsrummet och toaletten där uppe. Så igår gick vi runt o pulade lite i huset innan läggdags, kändes riktigt bra. Kikade in i nya rummet en gång till innan sängen och gick och la sig med en så upplyftande känsla. Hela stämningen i huset är helt annorlunda.

Så till kontentan av detta långa inlägg: är Feng shui och liknande på riktigt? Har huset haft ett stort blödande sår när rummet i nästan ett år stått tomt, fult och halvfärdigt med döda krukväxter och utan gardiner? Ett sår som nu läkt och gör att hela "kroppen" fungerar bättre igen? Och har de små ändringarna som tv-bänken, pall-plats-byte och några få möbler som kommit till rätta verkligen gjort så stor skillnad? Eller somnar man med ett lättare hjärta bara för att man är glad att man åstadkommit något och (nästan) färdigställt ett mål?

Hej hopp!

